Bismillahirrohmaanirrohiim

PAKAIAN KERING YANG BERCAMPUR DENGAN PAKAIAN BASAH YG NAJIS

Oleh M Syihabuddin Dimyathi 

إذَا لَفَّ الثَّوْبَ النَّجِسَ في الثَّوْبِ الطَّاهِرِ وَالنَّجِسُ رَطْبٌ فَظَهَرَتْ نَدَاوَتُهُ في الثَّوْبِ الطَّاهِرِ لَكِنْ لم يَصِرْ رَطْبًا بِحَيْثُ لو عُصِرَ يَسِيلُ منه شَيْءٌ وَلَا يَتَقَاطَرُ فَالْأَصَحُّ أَنَّهُ لَا يَصِيرُ نَجِسًا وَكَذَا لو بَسَطَ الثَّوْبَ الطَّاهِرَ على الثَّوْبِ النَّجِسِ، أو على أَرْضٍ نَجِسَةٍ مُبْتَلَّةٍ وَأَثَّرَتْ تِلْكَ النَّجَاسَةُ في الثَّوْبِ لَكِنْ لم يَصِرْ رَطْبًا بِحَالِ لو عُصِرَ يَسِيلُ منه شَيْءٌ وَلَكِنْ يُعْرَفُ مَوْضِعُ النَّدْوَةِ فَالْأَصَحُّ أَنَّهُ لَا يَصِيرُ نَجِسًا. انتهى. الفتاوى الهندية ١/٤٧

Ketika seseorang mengumpulkan pakaian najis dengan pakaian suci dalam keadaan pakaian najis itu basah, kemudian kelembapannya tadi tampak di pakaian yang suci, akan tetapi tidak sampai menjadikan pakaian suci itu basah sekiranya di peras akan mengalir air dari perasan tersebut, juga tidak sampai pakaian suci tersebut meneteskan air, maka menurut pendapat Ashoh (lebih sahih), pakaian itu tidak menjadi najis.

Begitu juga seandainya seseorang membentangkan pakaian suci diatas pakaian najis, atau diatas tanah basah yang najis, dan dari aktivitas membentangkan tersebut menyebabkan adanya bekas basah-basah najis di pakaian, akan tetapi bekas itu tidak sampai membuat pakaian tadi basah yang sekiranya jika pakaian tersebut di peras maka akan mengalir air darinya, walaupun di ketahui pasti ada kelembapan yang disebabkan najis di pakaian itu, maka menurut pendapat Ashoh, pakaian tersebut tidak menjadi najis. (Fatawi Hindiyah, madzhab Hanafi). 


.

PALING DIMINATI

Back To Top